Az óvodai nevelésünk egészében érvényesülő feladat a környezettel való ismerkedés. Általa a gyerekek az őket körülvevő és a tágabb természeti, és társadalmi környezetről olyan tapasztalatokat szereznek, amelyek az életkoruknak megfelelő biztonságos eligazodáshoz, tájékozódáshoz nélkülözhetetlenek. A természet és a környezet szeretetére és védelmére, a hagyományok ápolására neveljük a gyermekeket. A környezetre figyelő testi, lelki egészségét óvó magatartás alapozását és fejlesztését a gyerekek életkori sajátosságait figyelembe vevő programok szervezésével is igyekszünk segíteni. Ezeket az évszakokhoz és az azokhoz kapcsolódó jeles napokhoz igazítva tervezzük meg.
Kiemelt figyelmet fordítottunk a Takarítási világnap (szept. 23.) programjának megszervezésére is, amely 5 napos programot tartalmazott az óvodán belüli, és külső helyszínen.
- A gyerekekkel közösen az óvoda udvarán, környékén szemét gyűjtése.
- A környező utcákon (Ady E. , Rákóczi) a szemét – szemáttároló feltérképezése, szeméttérkép készítése.

- Az óvoda melletti hulladéktárolók megtekintése, az óvodában begyűjtött hulladék kihelyezése a megfelelő tárolókba.
- Szelektív hulladékgyűjtő barkácsolása, otthonról begyűjtött hulladékok válogatása, osztályozása, megfelelő tárolókba való behelyezése.
- Ötletek különböző hulladékok felhasználására:
- állatok barkácsolása műanyag dobozokból
- papírsárkány készítése reklámújságokból

- udvaron talált ágakból barkácsolás

Szeptemberben sétákat, kirándulásokat szerveztünk a Tisza partra, a Holtághoz. A friss tiszta levegő minden gyermek számára felüdülést jelentett, jó érzés volt a természetben futkározni, kúszni, mászni, hemperegni. Megfigyeltük a fák, növények változásait, az ősz közeledtét, az erdő hangjait (szél, levelek, madarak, csend). Matematikai tapasztalatokat is szerezhettek a gyerekek, méretbeli, számosságbeli különbözőségeket - azonosságokat figyelhettek meg. Térbeli irányokat, hangokat azonosíthattak a játékos tevékenységek közben.
Élmény volt számukra a különböző termések, csigaházak, kagylóhéjak, kavicsok, faágak gyűjtögetése, melyeket felhasználtuk a terepasztal elkészítéséhez.
- gyűjtőmunkában a szülők bevonása – képek, újságcikkek, mesék madarakról
- madárgyűrűzésen való részvétel a Tiszalöki Arborétumban
- séták során gyűjtött, majd kipréselt levelekből madárkák készítése
- ismerkedés az itthon telelő, illetve a költöző madarakkal

- madárkák készítése szitafestéssel

Vers: Móra Ferenc: A cinege cipője
A kellemes őszi időjárás lehetőséget adott arra, hogy megfigyelhessük a meleg levegő hatását a növényekre, gyümölcsökre. A falusi környezet közelsége lehetőséget adott a személyes részvételre az almaszüretben.
Megtapasztalhatták az alma tulajdonságait (ízét, alakját, színét), fogyasztási higiéniás szabályait.
A friss levegő, és a szikrázó napsütés meghozta a kedvünket az énekléshez, dalos körjátékokhoz.
Ezen a héten a fő témánk az alma, valamint az őszi gyümölcsök voltak.
Új technikaként a kasírozással ismertettük meg a gyermekeket.
Miután megszáradtak a kasírozott almák, a gyermekek temperával festhették ki azokat.
Nagy élményt nyújtott csoportunknak az óvodai kirándulás, melyet Napkorra az erdei iskolába szerveztünk. Mikor odaértünk nagyon idilli környezet fogadott bennünket, lepakoltuk a hátizsákokat a faházba, megtízóraiztunk, és indultunk egy erdei sétára a közeli erdőbe.
Az idegenvezetőnk, aki az egész intézmény igazgatója, nagyon közvetlen, kedves volt és részletesen megismertette a gyermekeket séta keretében az erdő növényeivel, lakóival.
A sétából visszaérve megnézhettük az iskola területén található háziállatokat, Csabi a szamár hamar a gyermekek kedvence lett.
Ebéd előtt jöhetett a már várva várt cipósütés. Az előzőleg pár órával bedagasztott tésztát nagy örömmel formázták a gyermekek cipó alakúra, majd kivittük megsütni kemencéhez.
Kellemes elfáradva, viszont rengeteg élménnyel tértünk haza!!!!!!!!!!!
|
|
Halloween-pók |
szellem |
|
denevér |
|